.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشروح سخنان ميرباقري در برنامه "ديروز امروز فردا "

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي گفت: اصلاحات، جامعه را دقيقا به سمت ليبرال دمكراسي حركت داد و زمزمه تغيير قانون اساسي و حذف ولايت فقيه از اولين روزهاي دوم خرداد شروع شد.

حجت‌الاسلام سيد مهدي ميرباقري در برنامه ديشب «ديروز امروز فردا»، اظهار داشت: امام خميني(ره) به سرعت به آرمان‌هاي خود نزديك شدند و حكومت ديني را در كمترين فرصت تشكيل داده و جريانات داخلي را هدايت و مهار كردند.

وي گفت: امام(ره) نظام موردنظر خود را كه همان نظام جمهوري اسلامي است با مشاركت مردم ايجاد كردند و همچنين در برابر جريانات انحرافي جبهه ملي و ملي مذهبي‌ها و ديگران، مقاومت‌هاي شديدي كردند.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي در خصوص صدور انقلاب به خارج از مرزها خاطرنشان كرد: با وقوع اشغال لانه جاسوسي و رهبري اين جريان توسط امام خميني(ره) توانستيم انقلاب را از مرزهاي خود عبور داده و آن را به يك حقيقت جهاني تبديل كنيم و بعد پرچم عدالت خواهي را از دست ماركسيست‌ها بيرون بياوريم.

حجت‌الاسلام ميرباقري با بيان اينكه امام در روزهاي پاياني عمر خود فرمودند ما براي يك لحظه از اين جنگ پشيمان نيستيم، افزود: در 8 سال دوره جنگ تحميلي، امام فرهنگ داخلي را تثبيت كردند و جريان مقاومت بيداري معنوي را در جهان ايجاد كردند.

وي با اشاره به اينكه مقاومت، موجب پرورش روحيه معنوي در جهان شده است، ادامه داد: آن چيزي كه اكنون غرب را دچار پارادوكس كرده اين است كه آنها با تمام اقتدار مادي كه دارند نتوانسته‌اند متعرض ما شوند.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي گفت: امام انقلاب را به مرزهاي خارج عبور دادند و يكي از مصداق‌هاي آن قضيه سلمان رشدي بود و اين نشان داد كه غرب با ارزش‌هاي جهاني درگير است.

حجت‌الاسلام ميرباقري با اشاره به فروپاشي شوروي در زمان امام خميني(ره)، آنجا را يكي از جبهه‌هاي فرهنگي رنسانس دانست و اظهار داشت: امام در آن موقع شكست ماركسيست را به رهبر اين جريان اعلام نمودند و اين نشان دهنده آن است كه ايشان كاملا در آرمان‌هاي خود موفق بوده‌اند.

وي گفت: انقلاب ما انقلابي اسلامي است و يك انقلاب طبقاتي اقتصادي نبوده و يا براي ايجاد دموكراسي انجام نشده كه امام (ره) آن را به نفع اسلام مصادره كرده باشد بلكه ايشان با انگيزه‌هاي معنوي و در ايام اوج احساسات معنوي اين انقلاب را رهبري كرده و با ادبيات ايماني هم اداره كردند.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي با بيان اينكه خيلي‌ها در آغاز هم با صدور انقلاب مخالف بودند، افزود: آنها فكر مي‌كردند اين يك انقلاب ملي است در حالي كه انقلاب ما ظرفيت‌ جهاني داشته و به يك جريان قدرت در موازنه جهاني تبديل شده است.

حجت‌الاسلام ميرباقري افزود: انقلاب اسلامي سكولاريزم را در تنگنا قرار داده است و به همين دليل حتما درگيري‌هاي جهاني را به دنبال آن خواهد داشت.

وي اصلي‌ترين چالش اين انقلاب را با تمدن مدرن دانست و تاكيد كرد: اساسي‌ترين بحران اسلام الان با مواجه سكولاريزم است، يعني ايده و شعار اصلي تمدن غرب كه مي‌خواهد حيات اجتماعي انسان‌ها را با عرف و بدون دخالت انبياء و دين اداره كند.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي گفت: پايگاه جريان فتنه تجدد است و دنياي اسلام براي يكبار هم شده بايد حساب خود را با اين جريان تسويه كند.

وي خاطرنشان كرد: همانطور كه اسلام‌خواهي در اروپا رشد كرده است طبيعتا آن جريان هم در داخل ايران تحريك سازي و حمايت مي‌كنند و اصل جريان درگيري، بين اسلام و غرب است.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي تاكيد كرد: غرب به دنبال فتح كل جهان به نفع خود است و با صداي بلند مي‌گويد ما مي‌خواهيم ايدئولوژي خود را در جهان بپرورانيم.

حجت‌الاسلام ميرباقري با اشاره به حمايت 60 روشنفكر آمريكايي بعد از 11 سپتامبر و حمله آمريكا به دنياي اسلام را كه در نامه‌ي از حمله نظامي حمايت كرده بودند، گفت: كاملا واضح است كه غرب مي‌گويد ايدئولوژي ما بايد جهاني شود و اسلام به يك خرده فرهنگ تبديل شود.

وي در ادامه افزود: وقتي امام (ره) مي‌گويند تا پرچم لا اله الا الله و محمد رسول الله در همه قلل جهان به اهتزاز در نيايد مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم، به اين معناست كه دو جريان جهاني در مقابل هم قرار دارند.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي سه جريان را در درون دنياي اسلام دانست و گفت: اين سه جريان در دنياي تجدد و دنياي اسلام آرام شكل گرفت، همه مسلمانند و رو به قبله نماز مي‌خوانند و شهادتين مي‌گويند اما قرائت‌هايشان از اسلام و تمدن غرب متفاوت است.

حجت‌الاسلام ميرباقري سكولارهاي مسلمان، طرفداران جريانات مدرنيته اسلامي و طرفداران تمدن اسلام را به عنوان اين سه جريان نام برد و تاكيد كرد: اين سه گروه در نحوه اجراي حكومت اسلامي و مواجهه با دنياي غرب با هم اختلاف دارند.

وي افزود: يكي از تئوريسين‌هاي رژيم پهلوي گفته بود تمام هزينه‌اي كه غرب در 40 سال برعليه كل بلوك شرق كرده كمتر از مجموع هزينه‌اي است كه در مقابل با انقلاب اسلامي در ربع قرن انجام داده است و اين فقط هزينه اقتصادي نيست و اين به دليل آن است كه ريشه‌هاي معنويت خواهي، توحيد و گرايش‌ها به اهل بيت بسيار قوي است.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي گفت: محل دعوا در اينجاست كه برخي مانند سكولارهاي مسلمان مي‌گويند اسلام خرده فرهنگ است و ظرفيت جهاني شدن براي اين فرهنگ قائل نيستند.

وي اظهار داشت: اسلام ميانه‌رو بر دو طبقه سكولاريسم‌هاي مسلمان و طرفداران مدرنيته اسلامي منطبق است و اين دو در تحليل از اسلام و مديريت دين در اسلام با هم متفاوتند ولي راهي را كه براي بازسازي توسعه در كشورهاي خود تعريف مي‌كنند با سكولارها به يك نقطه مي‌رسند.

حجت‌الاسلام ميرباقري در ادامه بيان داشت: كساني كه در دوره اصلاحات جامعه را مديريت كردند همه‌شان جزء سكولارهاي مسلمان نبودند و انقلاب را همراهي مي‌كردند و معتقد بودند اين انقلاب بايد صادر شود و ما حكومت ديني داريم ولي عملا چون به دنبال يك حكومت جهاني و تغيير موازنه جهاني به نفع اسلام نبودند راه ديگري را دنبال مي‌كردند و به همين دليل به شدت به غرب نزديك شدند.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي افزود: در دوره اصلاحات دقيقا جامعه را به سمت ليبرال دموكراسي حركت دادند و توسعه را سياست محور كردند و زمزمه تغيير قانون اساسي و حذف ولايت فقيه از اولين روزهاي دوم خرداد شروع شد.

حجت‌الاسلام ميرباقري گفت: شهيد مطهري در اوايل انقلاب گفتند ما ماركسيست‌ها را آزاد مي‌گذاريم و مي‌توانند در دانشگاه حرف بزنند ولي خط قرمز ما اين است كه به اسم اسلام حرف خود را بيان نكنند.

وي تاكيد كرد: ما بايد امروز از مرز عقلانيت غرب عبور كنيم و اين مهمترين سنگري است كه بايد آن را فتح كنيم.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي ريشه منازعات سياسي بعد از انتخابات را در درگيري اسلام و تجدد دانست و گفت: اين جريان در درون نظام اسلامي شكاف ايدئولوژيك ايجاد كرده است و مرزبندي سياسي شكل گرفته كه خود را در كف خيابان نشان مي‌دهد.

حجت‌الاسلام ميرباقري با اشاره به خطبه نماز جمعه رهبر انقلاب در 29 خرداد، اظهار داشت: در تحليل فرهنگي اين جريان اگر نگاه كنيم، كارگزاران طرفدار مدرنيته اسلامي هستند اما نگاه مقام معظم رهبري تمدن اسلامي است و هر دو اين‌ها غير از سكولاريست‌هاي مسلمانند، چون سكولاريست‌هاي مسلمان اصلا قائل به جمهوري اسلامي نيستند اما جريان انقلاب اسلامي به سمت آرمان‌هاي خود حركت مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: برخي اصولگرايان را هم نمي‌شود طرفداران تمام‌قد تمدن اسلامي دانست، چون ما يك مانيفست روشن نداريم پس مرزها هم كاملا مشخص نيست.

رئيس دفتر فرهنگستان علوم اسلامي با اشاره به جريانات بعد از انتخابات و خواسته‌هاي سران فتنه، گفت: در غرب كه خود را مهد دموكراسي مي‌دانند اگر كسي بازي را اين‌جور ادامه دهد او را از مشاركت منع مي‌كنند و اين جريان مي‌خواهد مثل غرب بازي كند ولي چارچوب آنها را هم قبول ندارد.

حجت‌الاسلام ميرباقري بيان داشت: ما اگر نتوانيم يك مانيفست فرهنگي روشني را در انقلاب ترسيم كنيم كه از دل گفتگو بيرون مي‌آيد قطعا نمي‌توانيم اختلاف فرهنگي را به شكل سياسي حل و فصل كنيم و يكي از سنگرها و پايگاه‌هاي مهمي كه بايد اين مسير را دنبال كند، صدا وسيما است./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.151 seconds.